21tafaners

Esperanto, una llengua viva a la xarxa

En motiu del 150è aniversari del naixement del dr. Zamenhof, notícia de l'espai internet del telenotícies de TV3 del diumenge 13-12-2009 sobre la situació de l'Esperanto a la xarxa.

negatius: 0  usuaris: 11  anònims: 10  compartir:  twitter  facebook  friendfeed  google
  1. #1   Això de l'esperanto sempre m'ha semblat una tonteria, especialment avui dia
    vots: 2, karma: 2
    per Slartibartfastlinkel 15-12-2009 19:19 CET
  2. #2   Que et sembla Slartibartfast si et proposo de reflexionar una mica sobre el significat de democràcia lingüística i/o sobre la comunicació internacional sostenible i/o sobre la defensa de la diversitat lingüística, ergo, cultural? No sé si posar més coses, però crec que tractar amb serietat els temes que proposo dóna per a un debat prou ampli i dens, oi?
    vots: 2, karma: 18
    per jingladalinkel 15-12-2009 19:26 CET
  3. #3   Doncs et diria que tan se me'n fa
    Si he d'apendre una llengua estrangera pels motius que siguin, tan se me'n fa que sigui l'anglès o una d'inventada. I si tothom sapigues esperanto, seria igual que si tothom sapigues anglès, francès o xinès. I els pros i contres serien els mateixos.
    vots: 2, karma: 2
    per Slartibartfastlinkel 15-12-2009 20:02 CET
  4. #4   Home, una diferència d'entrada és que els que tenen l'anglès com a llengua materna es poden dedicar a contemplar les estrelles o el que vulguin mentre la resta del món ha de dedicar una brutalitat d'hores, esforç i diners intentant imitar-los en la parla per a no aconseguir gairebé mai l'"English native" que cada dia demanen més les multinacionals. O la impossibilitat dels polítics d'altres llengües d'estar en les mateixes condicions dialèctiques en els debats parlamentaris internacionals, per exemple, Unió Europea, Cimera de Copenhaguen, o qualsevol altre. Amb l'esperanto o un altre millor si mai surt, tothom dedicaria moltes menys hores al seu estudi, els anglo-natius s'igualarien amb la resta, i tothom s'hauria d'esforçar igual -molt menys que amb una llengua ètnica- per a fer-se entendre. I molts menys costos, per tant més sostenible.
    vots: 2, karma: 18
    per jingladalinkel 15-12-2009 21:31 CET
  5. #5   això és una fotesa (bé tampoc això, que a mi em costa un xic) que només patim els que tenim una edat. Els nanos ja pujan amb un nivell d'angles decent i casi sense voler-ho, i ara que aquests últims anys s'ha reforçat a l'escola, i els xiquets ja comencen d'hora a estudiar-lo. Així que ja veus, no és cap drama
    A més si els nadius d'una llengua franca no és tenen que esforçar-se en hores extres millor per ells. Putejar-los a ells no ens lliurarà d'haver d'aprendre. Sí és que no haver d'aprendre una llengua extra no és realment desavantatjós per ells
    vots: 2, karma: 1
    per Slartibartfastlinkel 16-12-2009 10:17 CET
  6. #6   Tens raó en el tema de l'edat i, pel que fa als menuts, avui dia, hi ha la necessitat d'aprendre anglès per guanyar-te la vida en el món en què vivim. I això no és pot defugir.
    El que jo vull dir és que si comunicar, debatre i deliberar en la pròpia llengua i en el propi medi, entre catalans, ja ofereix prou dificultats de comprensió per les diferents maneres que tenim de dir el que pensem o d'interpretar el que diu l'altre, no cal dir com això es complica en reunions multinacionals encara que es pogués fer sense traduccions simultànies, parlant tots l'anglès.
    Per això crec que cal definir un punt intermedi, al qual tots ens hi hem d'acostar tot el que faci falta per fer-nos entendre i per entendre els altres: Una llengua pont, l'esperanto o una de més bona. Així, qui vol comunicar, s'acostuma a pensar en el que vol dir, en el concepte, abans de parlar; llavors es dóna el primer pas cap a la comunicació democràtica.
    També estic d'acord en que no haver d'aprendre una segona llengua és realment desavantatjós, tant pel que fa a les oportunitats materials com de comprensió del món, o sigui de desenvolupar la mentalitat per entendre que hi ha altres maneres de parlar i de viure tan normals i necessàries com la teva.
    vots: 1, karma: 2
    per jingladalinkel 16-12-2009 11:36 CET
  7. #7   #3 Doncs ho sento però jo no em veig en cor d'aprendre xinès. I és la llengua més parlada al món, així que ens tocaria aprendre-la.

    L'esperanto en canvi, malgrat que és cert que està pensada per a parlants del nostre alfabet, és una llengua feta expresssament perquè sigui fàcil d'aprendre. Sense excepcions a cap norma, amb un so per lletra, amb un ús dels verbs molt més intel·ligent que les altres llengües.
    vots: 2, karma: 21
    per Aljullulinkel 16-12-2009 14:20 CET
  8. #8   Suposo que a Slartibartfast se li'n refot la supervivència del català, ja que acceptant l'anglès com a llengua internacional, accepta la supremacia lingüística del més fort. I al cap i a la fi, la supremacia lingüística no és més que un símptoma de certes supremacies ètniques que creiem superades a finals de la segona guerra mundial.

    Actualment, i tal i com estan les coses, segons els lingüistes més optimistes, només una dotzena de llengües sobreviuran el segle XXII. Actualment, l'únic moviment que lluita i treballa a favor de la diversitat lingüística d'una manera coherent és l'esperantisme.
    vots: 1, karma: 12
    per farrilinkel 16-12-2009 14:38 CET
  9. #9   Sí exacte, se m'en fot el català. Era això el que volia dir, no que com a no-parlant d'una llengua considerada franca més igual haver d'aprendre una de real que una d'inventada i que els posibles promblemes que es presenten a les comunitats de parlants de llengues mitjanes i petites seran els mateixos sigui l'anglès, l'esperanto o el klingon.
    Dona gust veure a la gent reduir-ho tot fins a la tonteria
    vots: 1, karma: 7
    per Slartibartfastlinkel 16-12-2009 15:10 CET
  10. #10   Jo, que sóc esperantista, constato que alguna cosa falla en la nostra percepció de la realitat ja que la gran majoria de la gent no entén la nostra proposta. Això evidencia que o bé no sabem donar o fer arribar el missatge o bé allò que té sentit per a nosaltres no en té per a la gran majoria. Nosaltres creiem que l'esperanto és una proposta de millorament social com ara la consolidació de la democràcia, la pau, l'eradicació de la pobresa i la fam al món, l'eradicació de la violència de gènere, la igualtat social de la dona, la justícia, el dret a la salut i a l'educació, etc. De fet cap d'aquestes propostes de millorament social s'han aconseguit satisfactòriament. Llavors no sé si això també és degut a una mala transmissió del missatge o a una falla en la percepció de la realitat dels promotors d'aquestes millores o potser una altra cosa ja que aquí si que les propostes deuen tenir sentit per a la gran majoria, o potser no?
    vots: 0, karma: 8
    per jingladalinkel 16-12-2009 16:07 CET
comentaris tancats
condicions legals  |  reporta abusos  |  qui som, contacte
allotjament a Racó Català | blog de la tafanera | versió per mòbil
codi: llicència, descarrega  |  llicència dels gràfics   |  llicència del contingut
Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS Valid RSS